UPDATE: En toen bleek het hele verhaal niet te kloppen! Een factcheck op Joop.nl laat zien dat het een lobby van bromfiets makers na dalende verkoop van brommers was en niet Zeeuws meisje dat voor de introductie van de snorfiets zorgde! I stand corrected. Wat niet wegneemt dat brommers stinkende vervuilende rotdingen zijn. Maar die hebben we dus niet aan Zeeuws meisje te danken. Dus nu alleen ter vermaak toch het hele verhaal hieronder:
Roepen dat provincialen de stad vervuilen hoort bij de Amsterdamse cultuur. Maar dat Zeeuws meisje de oorzaak van Amsterdamse luchtvervuiling is, was nieuw voor me. Niels legt het haarfijn uit: in Amsterdam rijden 85.000 bromfietsen. Bromfietsen zijn, echt waar, ergere vervuilers dan vrachtwagens: een bromfiets stoot meer fijnstof uit dan een vrachtwagen1. Daarnaast geldt dat de vervuiling van oude tweetakt brommers nog veel erger is dan van moderne viertakt brommers2. Gelukkig gaat de gemeente ervan uit dat de tweetakt ondertussen uit het straatbeeld verdwenen is: moderne brommers zijn allemaal viertakt. Dat is niet zo slim van de gemeente: bij een recente telling blijkt dat 44 procent van de brommers in Amsterdam nog steeds twee takt zijn3: die oude Puchjes zijn niet stuk te krijgen. Dat er zo veel brommers in de stad rijden komt door de populariteit van de snorfiets: de brommer die maar 25 km per uur mag, waar je geen helm voor op hoeft te doen. Favoriet onder middelbare scholieren en (vermeende) drugsbaronnen. De snorfiets is een Nederlands unicum: andere landen kennen deze tussencategorie niet. De invoering van de snorfiets was niet om scholieren en drugsbaronnen blij te maken, maar om een stukje Nederlandse cultuur te beschermen. Toen voor brommers de helm verplicht gesteld werd, kwam er protest uit onverwacht hoek: Zeeuws meisje zou niet met haar klederdracht op de brommer kunnen. Ik verzin het niet: de minister van verkeer zegt het. Er was dus een helmloze brommer-variant nodig: de snorfiets.
Dus: vanwege Zeeuws meisje hebben we de immens populaire, maar ook immens vervuilende snorfietsen.
Hoe erg dat allemaal is, is lastig te bepalen. Fijnstof is slecht voor je, maar waait ook heel makkelijk weg. Hoeveel fijnstof er in de lucht zit meet de overheid met het PM10 netwerk. In Amsterdam staat daarvan: 1 sensor, bij de A10. Een goed beeld van de invloed van brommers op fijnstof zal je daarmee niet kunnen meten: daarvoor moet je in het hele land metingen doen. Ik ben daarom erg benieuwd naar de iSpex metingen. Met behulp van een opzetstukje op hun iPhone-camera hebben duizenden mensen op 8 juli en 5 september 2013 fijnstof metingen gedaan. Zodra die meetgegevens openbaar beschikbaar zijn ga ik zoeken naar een verband met aantallen brommers.
1 waarschijnlijk omdat vrachtwagens moeten voldoen aan strenge regels omtrent de hoeveelheid uitstoot. Die regels gelden voor brommers niet.
2 bij een tweetakt brommer wordt de olie om de motor te smeren gemengd met de benzine en deze verbrand dus ook. Bij een viertakt motor zijn de benzine en olie stromen gescheiden. Dit maakt een tweetakt motor meer vervuilend dan een viertakt motor. Echter: omdat een tweetakt motor minder complex is, zijn ze robuuster en gaan langer mee dan vier takt motoren.
3 dit onderzoek heeft misschien wel een erg hoog "wc-eend" gehalte.