/
    • “goedemiddag, we zijn van Eneco, uw energie-leverancier, en willen u graag wat vertellen over TOON, onze slimme meter”.

      “daar zijn we niet in geïnteresseerd.”

      Mijn vrouw is heel duidelijk: Eneco krijgt nu eens per jaar ons verbruik door en dat is genoeg. We hebben geen behoefte aan een “slimme” meter. Ik kan zelf prima een meet-systeem aanleggen tussen de stoppenkast en de rest van het huis om mijn verbruik bij te houden. Mijn kerstboom schakel ik al via mijn telefoon. Ik snap dat niet iedereen zit te springen om dat thuis zelf aan te leggen. Dan nog zou ik niet in zee gaan met de “slimme meters” van energie-leveranciers. Dat heeft een technische, een marketing en een sentimentele reden.

      Technisch: TOONs function creep

      TOON slaat je energie verbruik op in de meter zelf. Je meterstanden worden niet direct naar Eneco gestuurd. Elke twee maanden geeft Toon via internet aan Eneco door hoeveel je verbruikt heb. Op deze manier kan Eneco niet zien wanneer je je wasmachine aanzet, of wanneer je een weekje niet thuis bent. Maar er is technisch gezien niets dat Eneco verhinderd om in de toekomst dat verbruik eens per dag, of zelfs eens per minuut, op te vragen. Deze “function creep”, het sluipenderwijs toevoegen van functies waar je niet om gevraagd had, kan op twee manieren gaan.

      Op de Facebook-manier, waarbij je een nieuwe dienst aanbied (Facebook messenger), maar daarbij niet meld dat al je contacten uit je telefoon ook direct in Facebooks grote database worden opgeslagen. Eneco kan bijvoorbeeld een dienst gaan aanbieden waarbij ze je aanbieden waarschuwingen te sturen als er met je energiegebruik acuut iets raars gebeurd: hoge piek terwijl je niet thuis bent duidt op een inbreker, of juist alarm alles in een keer uitgaat door kortsluiting. Om dat te kunnen, moet Eneco wel je gegevens doorsturen naar een derde partij, die de analyse doet. En zo liggen je gegevens opeens op straat.

      De tweede manier is de gestapo manier. Als straks ambtenaren van kabinet Wilders 1 gebruik gegevens eisen van Eneco zodat ze op zoek kunnen naar mensen die islamitische onderduikers verstoppen, weet ik niet zeker of Eneco zijn rug recht houdt en dat weigert.

      Marketing: TOON bespaart niet.

      Zou je het geloven wanneer de hamsters van Albert Heijn oproepen dat ze je gaan helpen minder geld aan boodschappen uit te geven? Nee toch? Daarom ben ik huiverig voor een energie-bedrijf dat me een slimme meter probeert aan te smeren “zodat ik minder stroom ga gebruiken”. Met TOON zou ik mijn energie in de gaten kunnen houden en zien dat er nog ergens een lamp aan staat die ook uit kan. Er zijn mensen die dat heel trouw zullen doen. Maar ik doe dat één keer. Daarna vergeet ik het bij te houden. De grote ‘trekker’ die Eneco bij TOON geeft is dat je vanaf je telefoon alvast je verwarming aan kan zetten, voordat je thuis komt. Maar dan is het langer, niet korter, warm in mijn huis: verbruik ik meer energie, gaat er meer geld naar Eneco. Het is inderdaad een slimme meter, maar vooral slim voor Eneco.

      Sentiment: TOON is niet maken

      TOON is een gesloten systeem. Een installateur van Eneco komt TOON bij u thuis installeren. En op de website zal u niet de bouwplannen van TOON vinden: erg open is het allemaal niet. Ik viel dan ook van mijn stoel toen ik in een reclame Buurman en Buurman TOON zag aanprijzen. DE Buurman en buurman: maak helden. Alles wat ze bedenken kunnen ze, met wisselende maten van succes, zelf maken. Buurman en Buurman zijn de reden dat mijn kind als hij aan het knutselen is zichzelf in hun stemmetjes van commentaar voorziet:

      “nee, deze past niet, even groter gaatje maken”

      “iets harder duwen, beetje lijm erbij”

      “dat is mooi, a je to!”

      Buurman en Buurman: maak-helden die alles zelf aanpakken en nooit een monteur een TOON zouden laten installeren.

      Buurman en Buurman: maak-helden die alles zelf aanpakken en nooit een monteur een TOON zouden laten installeren.

      Dat Eneco een zak geld aan de makers van Buurman en Buurman gegeven heeft bewijst twee dingen:

      1. dat als de zak geld maar groot genoeg is, iedereen uiteindelijk commercieel gaat.
      2. dat Eneco Buurman en Buurman totaal niet begrepen heeft. Buurman en Buurmans “ik maak het zelf wel even”-instelling staat haaks op het inhuren van een monteur om een gesloten systeem in je huis te laten installeren.

      Naschrift

      “maar mevrouw, er zitten heel veel voordelen voor u aan TOON.”

      “volgens mij had ik al nee gezegd, we willen geen TOON.”

      “Ik wil u toch graag wijzen op wat u allemaal kunt besparen …”

      KLIK

      TOON vind ik een gesloten onding, de reclame met Buurman en Buurman misplaatst, maar een helpdeskmedewerkers die de opdracht heeft om te blijven drammen een “slimme” meter te accepteren, was de druppel.

      Een week later hebben we een andere energie leverancier.