Weet je hoeveel economische waarde onderstaande "lamp die aangaat als je hem oppakt" heeft? Nul. Als je waarde puur definieert als "je kan er iets mee verdienen" is de lamp waardeloos. Toch is de lamp voor mij waardevol. Ik heb genoten van het in elkaar zetten en van het uitzoeken hoe ik dat ging doen.
Dat mijn technische opleiding, van de basisschool tot mijn ingenieurs-titel, een goede economische investering van de BV Nederland was staat vast: ik heb een goed betaalde baan en betaal ruimschoots de in mij geïnvesteerde onderwijskosten terug als belasting. Maar stel dat ik accountant was geworden, waren de techniek lessen op de middelbare school dan zonde geweest? Als dat zo is, dan zijn mijn lessen Nederlandse literatuur in ieder geval zonde geweest: daar doe ik nu niets mee in mijn werk. Maar ik kan in het weekend genieten van een goed boek omdat ik de algemene verbreding van Nederlandse literatuur meegekregen heb op school. Wanneer we literatuur onderwijzen gaan we er van uit dat dit niet per se tot economische productiviteit hoeft te leiden en dat we dat bij techniek wel doen vind ik jammer.
Als iemand accountant is en in zijn weekenden carnavals wagens in elkaar last omdat hij dat op de middelbare school heeft geleerd, dan is dat toch ook waardevol? Ik heb dat punt hier al vaker gemaakt en gisteren bij Nieuws en Co op NPO Radio 1 nog eens een vurig betoog voor gehouden: Techniek is belangrijk voor iedereen, ongeacht of je later als hobby amateur-techniek doet of in de ere-divisie bij ons op de TU Delft komt spelen1. Luister het hier terug:
1werken! ik bedoel natuurlijk op de TU Delft komt werken...